Пружаоци услуга у ваздушном саобраћају из Албаније и Северне Македоније придружили су се програму слободног планирања рута у оквиру Иницијативе заједничког неба југоисточне Европе

Пружаоци услуга у ваздушном саобраћају из Албаније и Северне Македоније придружили су се програму слободног планирања рута у оквиру Иницијативе заједничког неба југоисточне Европе

03.12.2021

Албконтрол (Албанија) и М-НАВ (Република Северна Македонија) придружили су се 2. децембра 2021. године програму слободног планирања летења (FRA, Free Route Airspace) у оквиру Иницијативе заједничког неба југоисточне Европе (SECSI, Southeast Europe Common Sky Initiative).

SECSI FRA је развијена уз подршку менаџера мреже (Network Manager) и са новим члановима чини једну од највећих прегораничних области слободног планирања летења у Европи. Придруживање нових чланова представља значајан корак у постизању слободног планирања летења на читавом континенту. Тим чином, Албконтрол и М-НАВ су се придружили осталим члановима иницијативе  – Словенија контрол (Словенија) Аустроконтрол (Аустрија), Хрватска контрола зрачне пловидбе (Хрватска), Контрола летења Србије и Црне Горе SMATSA доо (Србија, Црна Гора) и Агенција за пружање услуга у ваздушној пловидби Босне и Херцеговине (Босна и Херцеговина) од 2. децембра.

Проширење SECSI простора је значајно. Авиопревозиоци ће моћи да користе директне путање којима остварују укупне уштеде од 1940 наутичких миља, укупно 285 минута краће летове, смањену потрошњу горива до 8 тона, као и смањење карбонских емисија од 25.500 килограма. Процењује се да ће нова SECSI FRA област омогућити уштеде од око 1.300.000 километара годишње и да ће авиокомпанијама омогућити више опција за планирање летења. Слободно прекогранично планирање летења омогућава авиопревозиоцима да прилагођавају путање ваздухоплова преовлађујућим ветровима као и ограничењима услед војног летења. Такође, слободно планирање летења омогућава лакше прогнозирање саобраћајних токова и смањује радног оптерећења пилота и контролора летења.

Ова иницијатива је саставни део визије Европске комисије о Европској области слободног планирања летења а истовремено испуњава захтев авиокомпанија за успостављање више опција за планирање трајекторије између аеродрома полетања и аеродрома слетања.