SMATSA - повећан проток саобраћаја, виши стандарди безбедности и мања емисија CO₂
У ваздушном простору контролисане зоне Аеродромске контроле летења Београд од 15. маја 2025. године, званично је отпочела примена унапређених услуга контроле летења, уз употребу података са радарских станица. Овај значајан технолошки искорак омогућен је након успешно завршене обуке и стицања радарских овлашћења контролора летења на торњу Аеродрома „Никола Тесла“.
Реч је о другој фази ширег пројекта модернизације, чија је прва етапа реализована раније, када је у ваздушном простору Терминалне контроле летења Београда минимално хоризонтално радарско раздвајање између ваздухоплова смањено са 5 на 3 наутичке миље. Исто правило сада важи и у ваздушном простору аеродромске контроле летења, што директно доприноси убрзаном протоку ваздушног саобраћаја при полетању и бољој искоришћености капацитета полетно-слетне стазе RWY 12L/30R.
Нови радарски сервис који је успостављен доноси вишеструке бенефите - повећану безбедност захваљујући бољој свести контролора о ситуацији у ваздуху, већу оперативну ефикасност и значајно смањење задржавања ваздухоплова на земљи. Све то резултира мањом потрошњом горива и нижом емисијом угљен-диоксида што је важан корак ка еколошки одговорнијем ваздухопловству.
Ова модернизација представља темељ за следећу фазу модернизације у којој се до краја 2027. године планира увођење радарског сервиса и на површинама за кретање ваздухоплова, кроз имплементацију напредног система за навођење и управљање кретањем по аеродромским површинама – ASMGCS (Advanced Surface Movement Guidance and Control System).
Kонтрола летења Србије и Црне Горе SMATSA прати најновије европске и светске стандарде, градећи ефикаснији, безбеднији и одрживији ваздушни саобраћај.
