SEAFRA концепт

Прво европско 4-државно слободно планирање лета (FRA) ноћу

SEAFRA концепт

28.09.2015

Концепт слободног планирања лета – SEAFRA концепт

Дана 30. априла 2015. године, три пружаоца услуга у ваздушној пловидби (ANSP) – (SMATSA, Хрватска контрола зрачне пловидбе и BHANSA), одговорни за пружање услуга у ваздушној пловидби у ваздушном простору четири државе – Србије, Црне Горе, Хрватске и Босне и Херцеговине, понудили су корисницима ваздушног простора могућност планирања и извршења летова које није ограничено државним границама или границама зоне одговорности (АоR), путем примене прекограничног слободног планирања рута –  Free Route Airspace (FRA) – South-East Axis Free Route Airspace (SEAFRA) Слободно планирање лета по југоисточној оси ноћу – изнад нивоа FL325.

Пружаоци услуга у ваздушној пловидби који у овоме учествују задовољни су резултатима првог концепта европског FRA који се спроводи изнад територија четири државе, од којих су две припаднице FAB CE (Хрватска и Босна и Херцеговина) са Србијом и Црном Гором које нису део FAB иницијативе, доказујући да је таква сарадња могућа и може бити од користи за све заинтересоване стране.

Идеју FRA тако великих размера иницирали су ATM експерти пружалаца услуга у ваздушној пловидби (ANSP) одговорних за пружање услуга у ваздушној пловидби у различитим земљама са заједничким циљем да се побољша, с једне стране, безбедност и ефикасност пружања услуга у ваздушном саобраћају, а с друге стране, заштита животне средине, смањењем потрошње горива, емисије CO2 и оксида азота. Важно је нагласити да су активности везане за SEAFRA спроведене у складу са Регулативом 716/2014, тј. 7 година пре планираног датума за неограничено слободно коришћење ваздушног простора преко 9000m изнад Европе – 1. јануара 2022. године.

С обзиром да је пажљиво планиран и вођен, а имајући на уму да сви поменути пружаоци услуга имају имплементиране различите системе управљања ваздушним саобраћајем (ATM), пројекат SEAFRA иницирао је имплементацију концепта прекограничних FRA током ноћних часова када је саобраћај мање интензиван (23.00 – 05.00 UTC зимско време и 22.00 – 04.00 UTC летње време).

Овај пројекат је један од кључних побољшања у оквиру иницијативе ЕУ о успостављању Јединственог европског неба без обзира на границе између држава па чак и FAB-ова, који има за циљ да унапреди безбедност и ефикасност, и да повећа капацитет ваздушног саобраћаја у Европи.

 

За медијска питања контактирати:

Срђан Предојевић

Представник за односе са медијима

Емаил: srdjan.predojevic@smatsa.rs

Марина Халужан

Саветник за односе за јавношћу и информисање

Емаил: marina.haluzan@crocontrol.hr