Primarni cilj upravljanja vazdušnim saobraćajem koje sprovodi SMATSA doo je pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju u prostoru svoje nadležnosti i na kontrolisanim aerodromima na bezbedan, redovan i efikasan način.
Integracija celokupnog sistema upravljanja vazdušnim saobraćajem u evropski ATM sistem, koji se neprekidno razvija, predstavlja veliki izazov na kome SMATSA doo uspešno radi. Uslovljena obimom i očekivanim zahtevima saobraćaja, a u funkciji pružanja kvalitetnih usluga civilnim i vojnim vazduhoplovima, SMATSA doo doprinosi uspostavljanju Jedinstvenog evropskog neba (SES) u saradnji sa regionalnim i pan-evropskim poslovnim i institucionalnim partnerima.
Upravljanje vazdušnim saobraćajem u SMATSA doo bazirano je na tehnologiji koja prati aktuelne standarde iz oblasti vazduhoplovne industrije podrazumevajući implementaciju najnovijih sistema kako bi se obezbedio optimalan kapacitet vazdušnog prostora i povećanje efikasnosti letenja u svom prostoru nadležnosti. SMATSA doo poklanja posebnu pažnju dizajniranju vazdušnog prostora i razvoju rutne mreže u cilju unapređenja usluge kontrole letenja (ATS), kao i konstantnog unapređenja procesa upravljanja vazdušnim prostorom (ASM) i upravljanja tokovima saobraćaja (ATFM).
Implementacija unapređenog procesa upravljanja vazdušnim prostorom vodi ka optimalnom planiranju ruta, boljoj iskorišćenosti raspoloživog vazdušnog prostora, povećanju efikasnosti i smanjenju kašnjenja. Sprovedene aktivnosti na primeni P-RNAV postupaka omogućiće da vazduhoplovi koji poseduju odgovarajuću opremu koriste tu mogućnost i na taj način optimizuju putanje u prilaženju i poletanju. Takođe, biće obezbeđena preciznija putanja vazduhoplova, a samim tim i povećanje kapaciteta terminala.
SMATSA doo je odgovorna za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju (usluge kontrole letenja – ATC, usluge informisanja vazduhoplova u letu – FIS i usluge uzbunjivanja – ALR) u vazdušnom prostoru koji obuhvata vazdušni prostor Republike Srbije, vazdušni prostor Crne Gore i deo vazdušnog prostora iznad Jadranskog mora.
U prostoru nadležnosti SMATSA doo se nalaze osam aerodroma (6 civilnih i 3 vojna):
- Aerodrom Nikola Tesla (Beograd),
- Aerodrom Podgorica (Podgorica),
- Aerodrom Tivat (Tivat),
- Aerodrom Konstantin Veliki (Niš),
- Aerodrom Vršac (Vršac),
- Aerodrom Ponikve (Užice),
- Aerodrom Lađevci (Kraljevo),
- Aerodrom Batajnica (Beograd)
Uspostavljanjem jedinstvenog Centra kontrole letenja 2011. godine došlo je do objedinjavanja usluga prilazne i oblasne kontrole letenja, što rezultuje jedinstvenim upravljanjem vazdušnim prostorom, unapređenjem tehnologije i procedura rada, boljim iskorišćavanjem ljudskih resursa i samim tim povećanjem kapaciteta vazdušnog prostora. U sklopu jedinstvenog Centra kontrole letenja stvoreni su operativni i tehničko-tehnološki uslovi za uspostavljanje FIC Beograd.
Civilno – vojna koordinacija
U sklopu upravljanja vazdušnim saobraćajem obavljaju se poslovi kontrole, zaštite i alokacije vazdušnog prostora – civilno-vojna koordinacija na pre-taktičkom i taktičkom nivou. Ovi poslovi obuhvataju:
- prikupljanje i analizu zahteva za korišćenje vazdušnog prostora od strane civilnih i vojnih korisnika,
- rešavanje eventualnih konfliktnih zahteva,
- donošenje odluke o efikasnom korišćenju vazdušnog prostora na pre-taktičkom i taktičkom ASM nivou,
- objavljivanje odluke o alokaciji vazdušnog prostora podnošenjem zahteva za izdavanje NOTAM („NOTAM PROPOSAL“),
- izrada i vođenje statistike o upotrebi TSA zona.