Аеромитинг посвећен знању

SMATSA у Вршцу обележила 60 година непрекидног образовног рада у школовању пилота.

Аеромитинг посвећен знању

30.08.2014

Вршац – Пуна два сата у простор аеродрома Ваздухопловне академије у Вршцу, где је Контрола летења Србије и Црне Горе (SMATSA), иначе од пре три године власник некадашње Пилотске академије ЈАТ-а, међународним аеромитингом „Вршац 2014” обележавала шест деценија непрекидног образовног рада у школовању пилота – сливале су се колоне аутомобила и пешака. Непрекидна колона била је дугачка око пет километара, до центра града, и дуго у тој дужини опстајала.

Рачуна се да је трочасовном демонстрирању вештина пилота у ваздуху присуствовало близу 10.000 људи, највише из Вршца, али и из Београда, градова некадашње државе, као и суседне Румуније, из које, такође, овде долазе питомци на обуку.

Публика је пристизала и док је Зорана Михајловић, потпредседница Владе Србије, тачно у 11 часова, отварала овај ваздушни спектакл, који је овде последњи пут организован пре седам година. Митинг је пратио и министар одбране Братислав Гашић, који се похвално изразио о сарадњи с цивилним сектором школовања летача.

Док је Градски хор АС певао „Боже правде”, из хеликоптера, којим је управљао потпуковник Драган Кристо, искочили су искусни падобранци, заставници Слободан Николић, из Ваздухопловно-техничког центра, и Драган Ћурчић, припадник 63. падобранског батаљона, и тада су се завијориле заставе државе и Војске Републике Србије.

Дан је био као наручен за ову манифестацију, без ометајуће вршачке кошаве, али с повољним ваздушним струјањима, које су својевремено планере и определиле за Вршац као центар за обуку, најпре ваздухопловних пилота-једриличара и падобранаца, а потом и савремено школовање моторних пилота, које се остварује коришћењем савремених летелица и симулатора. Наравно, врхунски инструктори су од кључног значаја у овом процесу.

У ствари, јучерашњи ваздухопловни спектакл био је посвећен – учењу и знању.

Шест деценија у области образовања пилота у високорангираној образовној установи, Ваздухопловној академији, представља стаж за поштовање. Ово је била права прилика да се сусретну некадашњи питомци и њихови наставници, али и за освежавање успомена на упокојеног директора некадашње Пилотске школе, капетана Милоша Шуњеварића, утемељивача савременог школовања пилота у Југославији, заслужног за усвојене високе стандарде у овој области, по чему је сада Србија у самом европском и светском врху. Заслуга има и његов наследник, Александар Хаџијевић.

Старији пилоти су израчунали да је за шест деценија на вршачком небу дозволе спортског и професионалног пилота стекло више од 3.000 питомаца. Осим првенствено за потребе домаће авио-компаније ЈАТ, од 1972. године, када је овај авио-превозник преузео контролу над тадашњим Ваздухопловним центром, овде су се школовали и питомци из тридесетак држава, који су после тога прихватили послове у страним авио-компанијама, а после додатне обуке нашли су се за командама великих летелица.

Неретко се догађало да некадашњи ђаци, у прелету преко Вршца, закратко уђу у радио-фреквенцију Ваздухопловне академије, тек толико да би поздравили будуће пилоте и своје некадашње инструкторе. Многи су бракови странаца с Вршчанкама склопљени.

У програму авио-митинга је учествовало педесетак летелица, различитих величина и намена, а међу њима су били и времешни авиони. Рецимо, акробатски авион „злин 526 ф”, којим је јуче управљао искусни акробатски пилот Влада Булат, из Зрењанина, наџивео је своју домовину Чехословачку, и за њега се каже да га једнако воле и старији и млађи пилоти. Иначе, још само два „злина” лете у Србији. Потиснуле су их савремене моћне машине.

На прослављеном домаћем школском „галебу Г2”, нашем првом млазном авиону у серијској производњи, који се налазио у самом светском врху, летео је искусни Драган Амиџић, а летелица је била у бојама српске тробојке. Праћено је летење и три популарна „дромадера М-18” Привредне авијације, често коришћених у гашењу пожара, за чијим су командама били Јон Карађан, Жарко Стефанов, Радојица Михајловић. Симулирали су бацање воденог товара у бојама српске тробојке на замишљени пожар. Пилот и власник Фабрике авиона у Краљеву, Милорад Мартић, демонстрирао је могућности „силе 450с”, домаћег ултралаког авиона од метала. Ескадрила савремених школских „цесни 172”, за чијим командама су били пилоти-инструктори Ваздухопловне академија SMATSA, поздравила је гледаоце, а то је учинио и мајор, искусни Саша Грубач, пилотирајући „ластом”, и Горан Крнета, на хеликоптеру „газела”, који је извео низ сложених маневара.

Врхунски услови

Ваздухопловна академија SMATSA располаже сопственим аеродромом с контролним торњем (изграђен 1972. године, за потребе Светског првенства у ваздухопловном једриличарству), 1.700 квадратних километара ваздушног простора намењеног школовању, модерну флоту од 20 савремених летелица типа „цесна”, као и модерним центром за обуку опремљеним симулатором најсавременије генерације.

Због квалитета наставе и обуке, али и због веома ниске цене у односу на конкуренцију истог високог ранга, овде је увек доста питомаца из иностранства.

 

Извор: Политика

Аутор текста: Јовица Даниловић

објављено: 31.08.2014.

Фотографије и видео – снимке са Међународног аеромитинга „Вршац 2014“ можете погледати у нашим рубрикама Галерија/Видео.

featured_image