Aeromiting posvećen znanju

SMATSA u Vršcu obeležila 60 godina neprekidnog obrazovnog rada u školovanju pilota.

Aeromiting posvećen znanju

30.08.2014

Vršac – Puna dva sata u prostor aerodroma Vazduhoplovne akademije u Vršcu, gde je Kontrola letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA), inače od pre tri godine vlasnik nekadašnje Pilotske akademije JAT-a, međunarodnim aeromitingom „Vršac 2014” obeležavala šest decenija neprekidnog obrazovnog rada u školovanju pilota – slivale su se kolone automobila i pešaka. Neprekidna kolona bila je dugačka oko pet kilometara, do centra grada, i dugo u toj dužini opstajala.

Računa se da je tročasovnom demonstriranju veština pilota u vazduhu prisustvovalo blizu 10.000 ljudi, najviše iz Vršca, ali i iz Beograda, gradova nekadašnje države, kao i susedne Rumunije, iz koje, takođe, ovde dolaze pitomci na obuku.

Publika je pristizala i dok je Zorana Mihajlović, potpredsednica Vlade Srbije, tačno u 11 časova, otvarala ovaj vazdušni spektakl, koji je ovde poslednji put organizovan pre sedam godina. Miting je pratio i ministar odbrane Bratislav Gašić, koji se pohvalno izrazio o saradnji s civilnim sektorom školovanja letača.

Dok je Gradski hor AS pevao „Bože pravde”, iz helikoptera, kojim je upravljao potpukovnik Dragan Kristo, iskočili su iskusni padobranci, zastavnici Slobodan Nikolić, iz Vazduhoplovno-tehničkog centra, i Dragan Ćurčić, pripadnik 63. padobranskog bataljona, i tada su se zavijorile zastave države i Vojske Republike Srbije.

Dan je bio kao naručen za ovu manifestaciju, bez ometajuće vršačke košave, ali s povoljnim vazdušnim strujanjima, koje su svojevremeno planere i opredelile za Vršac kao centar za obuku, najpre vazduhoplovnih pilota-jedriličara i padobranaca, a potom i savremeno školovanje motornih pilota, koje se ostvaruje korišćenjem savremenih letelica i simulatora. Naravno, vrhunski instruktori su od ključnog značaja u ovom procesu.

U stvari, jučerašnji vazduhoplovni spektakl bio je posvećen – učenju i znanju.

Šest decenija u oblasti obrazovanja pilota u visokorangiranoj obrazovnoj ustanovi, Vazduhoplovnoj akademiji, predstavlja staž za poštovanje. Ovo je bila prava prilika da se susretnu nekadašnji pitomci i njihovi nastavnici, ali i za osvežavanje uspomena na upokojenog direktora nekadašnje Pilotske škole, kapetana Miloša Šunjevarića, utemeljivača savremenog školovanja pilota u Jugoslaviji, zaslužnog za usvojene visoke standarde u ovoj oblasti, po čemu je sada Srbija u samom evropskom i svetskom vrhu. Zasluga ima i njegov naslednik, Aleksandar Hadžijević.

Stariji piloti su izračunali da je za šest decenija na vršačkom nebu dozvole sportskog i profesionalnog pilota steklo više od 3.000 pitomaca. Osim prvenstveno za potrebe domaće avio-kompanije JAT, od 1972. godine, kada je ovaj avio-prevoznik preuzeo kontrolu nad tadašnjim Vazduhoplovnim centrom, ovde su se školovali i pitomci iz tridesetak država, koji su posle toga prihvatili poslove u stranim avio-kompanijama, a posle dodatne obuke našli su se za komandama velikih letelica.

Neretko se događalo da nekadašnji đaci, u preletu preko Vršca, zakratko uđu u radio-frekvenciju Vazduhoplovne akademije, tek toliko da bi pozdravili buduće pilote i svoje nekadašnje instruktore. Mnogi su brakovi stranaca s Vrščankama sklopljeni.

U programu avio-mitinga je učestvovalo pedesetak letelica, različitih veličina i namena, a među njima su bili i vremešni avioni. Recimo, akrobatski avion „zlin 526 f”, kojim je juče upravljao iskusni akrobatski pilot Vlada Bulat, iz Zrenjanina, nadživeo je svoju domovinu Čehoslovačku, i za njega se kaže da ga jednako vole i stariji i mlađi piloti. Inače, još samo dva „zlina” lete u Srbiji. Potisnule su ih savremene moćne mašine.

Na proslavljenom domaćem školskom „galebu G2”, našem prvom mlaznom avionu u serijskoj proizvodnji, koji se nalazio u samom svetskom vrhu, leteo je iskusni Dragan Amidžić, a letelica je bila u bojama srpske trobojke. Praćeno je letenje i tri popularna „dromadera M-18” Privredne avijacije, često korišćenih u gašenju požara, za čijim su komandama bili Jon Karađan, Žarko Stefanov, Radojica Mihajlović. Simulirali su bacanje vodenog tovara u bojama srpske trobojke na zamišljeni požar. Pilot i vlasnik Fabrike aviona u Kraljevu, Milorad Martić, demonstrirao je mogućnosti „sile 450s”, domaćeg ultralakog aviona od metala. Eskadrila savremenih školskih „cesni 172”, za čijim komandama su bili piloti-instruktori Vazduhoplovne akademija SMATSA, pozdravila je gledaoce, a to je učinio i major, iskusni Saša Grubač, pilotirajući „lastom”, i Goran Krneta, na helikopteru „gazela”, koji je izveo niz složenih manevara.

Vrhunski uslovi

Vazduhoplovna akademija SMATSA raspolaže sopstvenim aerodromom s kontrolnim tornjem (izgrađen 1972. godine, za potrebe Svetskog prvenstva u vazduhoplovnom jedriličarstvu), 1.700 kvadratnih kilometara vazdušnog prostora namenjenog školovanju, modernu flotu od 20 savremenih letelica tipa „cesna”, kao i modernim centrom za obuku opremljenim simulatorom najsavremenije generacije.

Zbog kvaliteta nastave i obuke, ali i zbog veoma niske cene u odnosu na konkurenciju istog visokog ranga, ovde je uvek dosta pitomaca iz inostranstva.

 

Izvor: Politika

Autor teksta: Jovica Danilović

objavljeno: 31.08.2014.

Fotografije i video – snimke sa Međunarodnog aeromitinga „Vršac 2014“ možete pogledati u našim rubrikama Galerija/Video.

featured_image